Crítica
GEOGRAFÍAS POR DESCUBRIR
Hacia la vertiente más favorecedora, el ser humano camina buscando el equilibrio que se cierne, de forma sutil, sobre la imaginación y el mundo real. La creación artística se convierte entonces en testigo y en elemento aglutinante de esa búsqueda. Y, en casos afortunados, en transmisor de emociones. Es el creador de una tierra de nadie, de un intangible, que de todos es sabido que existe pero él ha sido el primero en contarlo.
En el caso de Ánxela Pérez Meilán su “mundo encontrado” bascula entre la realidad del paisaje consuetudinario y los mundos geográficos donde el paradigma de lo exótico se confronta con los lugares comunes del alma. Técnicamente sus lienzos se construyen destruyendo arquitecturas que vuelven a recomponerse a través del color, mientras el trazo es el punto de apoyo para llegar al conocimiento real.
Con el papel, Meilán nos hace disfrutar de una singular ingenuidad a través de las formas de perfiles naif, como los copos de nieve cayendo sobre la tierra o los matices de un entorno natural construido a través de puntos de color. En la cocina de su pintura, su devoción por la gama degradada de los tonos es casi una necesidad real y absoluta. El color no sólo otorga el calificativo, sino que también actúa como un elemento diferenciador, un sustantivo que define la propia estructura de su narración.
Y es precisamente una narración continua lo que la artista nos muestra con esta exposición, realizada con trabajos ejecutados en los últimos dos años. Nos enseña un escenario geográfico que se abre en los paisajes nevados del entorno galaico, desciende hacia sus bosques para integrarse en escenas de otras ciudades y otras culturas. Un camino entre lo conocido y lo imaginado.
Durante el camino, Ángela ofrece un lugar a la figura. Algunas veces de forma vehemente y deliberada, en las que el trabajo de composición es firme y rotundo. Otras, cultiva un paisaje animado en el que poder situar a los protagonistas en un plano discreto. Y siempre de paso hacia algún objetivo desconocido.
Con la exposición comprobamos que las técnicas son herramientas de la artista para alcanzar una misión determinada: están empleadas para definir las emociones y para agitar ideas. Aunque su estilo es trasladable desde el lienzo al papel, y el hilo narrativo de su temática se mantiene alerta, la intencionalidad está fácilmente reconocible en cada una de las piezas elegidas para la ocasión.
Queda únicamente dejarse sorprender con otras geografías y otros códigos detrás de sus lienzos y papeles; las que tendremos que ir descubriendo en los nuevos trabajos de la artista cuyo camino viene marcado por una incondicional entrega.
Silvia Longueira, Directora da Fundación Luis Seoane da Coruña, para a exposición “Mundo Encontrado”.
Sáhara, Tíbet, Papúa, África subsahariana. Estes son os territorios humans que percorre Ánxela Pérez Meilán coa súa pintura. Terras, países habitados por seres de culturas riquísimas, seres humans que compartiron coa natureza os seus ciclos, e o día e a noite, a súa dureza e a súa beleza, dialogando, sendo con ela seres dun mesmo cosmos.
Este é o mérito da nosa pintora. A través da súa pintura, das súas cores, comunicanos, dialoga con outros seres humans, tan próximos e tan alonxados polos parámetros excluíntes da cultura occidental. So así, con esa ollada limpa de quen se acerca solidariamente, poden ser expresadas as olladas sen tempo dos nenos, na que habitan todos os mundos visiveis e invisiveis, froito dos soños, a ollada dos nenos nas que habita o futuro dos seus povos, da súa cultura milenaria, con raíces tan profundas como as dos seus matorrais que buscan a humidade baixo o grande deserto mineral.
Acercamos á música do tambor o tbal e da tidinit, a guitarra, marcaron o paso calmo e ensimismado do tempo e a súa luz, os diálogos entre os intrumentos acompañan os diálogos entre as persoas, que coas súas palmas marcaron desde sempre o ritmo das cancións coas que os povos acompañan os días de ledicia e os días de tristeza tantas veces polo exilio no propio país.
Distintas son as temáticas que recolle nas súas obras Ánxela Pérez para se incorporar a súa cultura, para comprender desde dentro da cultura que aparece nos seus lenzos e nas súas acuarelas. Podemos ollar nos seus lenzos os tuaregs, os homes azuis que tinguen a súa pel cos tintes das roupas, tintes de follas e raízes, que traen as cores da natureza que se depositan nas mans e nos rostros.Podemos ollar ao menciñeiro que cura as dores do corpo e sobre todo as dores incurabeis da alma, por quen se sabe que lle é negada a historia, a vida, transmitida de xeración en xeración desde que foron feitas as primeiras pinturas prehistóricas nos rochedos saharianos. Podemos ollar a caravana polo deserto, traendo e levando especias, e alimentos, e soños e cores de nube e cores de eternidade.
Campos de refuxiados, campamentos nunha natureza amiga e ás veces cruel, buscando nela o seu refuxio mentres non acaban os tempos de exilio, os tempos de inxustiza.
Os nómadas son como os homes do mar, que navegan un outro mar, pois o deserto é un lugar de vida, é un outro mar de area que o vento constrúe e desfai coas súas ondas e as súas marés de vento.
Haimas de pastores de ovellas, fráxiles, que só a sabiduría dunha cultura podeas converter na única maneira de habitar un medio hostil cando se percorren grandes distancias con rebaños de cabras e de ovellas.
Mulleres sacando auga dun pozo, como quen saca das cores do día unha tarde violeta cos seus aromas e o seu frescor de primavera.
Quixera que ollaran as pinturas de Ánxela demoradamente coa lentitude que o reló de pedra mide o tempo e as horas solares.
E quixera tamén con este breve texto dar a benvida a esta exposición que a pintora Ánxela Pérez Meilán nos oferece, e ao mesmo tempo que quixera que esta exposición, este acto inaugural, servan para nos aproximar á vida e cultura de povos, como o povo saharaui, que reivindica un lugar na historia, un lugar entre as nacións livres.
Cesáreo Sánchez, poeta e presidente da Asociación de escritores en Lingua Galega.