Crítica
O renome acado pola escultura galega contemporánea, xa sobradamente recoñecido internacionalmente, vai dando lugar á aparición de novos artistas que experimentan coa materia mais primixenia para dar lugar a novos enfoques escultóricos como é o caso de Elías Cochón Rey.
Feito sin facer, perfección da imperfección, ou voluminoso no infinitamente pequeño, son algúns dos aforismos empregados polo artista para describir a sua arte e que ilustran á perfección a desazón que se produce no instante mesmo do acto creativo, cando todo está por facer, ainda que xa presente na mente criadora.
Tanto as texturas dos materiais, como a cor, ou o volumen de cada unha das pezas elaboradas por Elías non deixan de sorprendernos agradablemente pola sua sinceridade constructiva como pola eficacia dos procedimentos empregados para a consecución das formas resultantes.
Na exposición recóllese un conxunto de pezas seleccionadas para mostrar o percorrido artístico de Elías Cochón Rey e a sua versatilidade no emprego de diversos materiais e influencias, que él manexa con maestría e habilidade, da que algo terá que ver formar parte dunha saga familiar vencellada á producción industrial e, en particular, ó mundo da fundición de metais.
Xosé Manuel Casabella, Decano de Escola Técnica Superior de Arquitectura da Coruña.
Nubes de vapor envolven o laboratorio onde Elías formula a súa alquímia de metal fundido. Ferro, bronce, aluminio, só en ocasións pedra e madeira. Materia rexa para informar a substancia caprichosa das ideas. A roda está inventada, pero non por iso deixa de xirar. A tallaxe a man, o moldeado en area, as fendas, as roturas polas que escorregan as obsesións, manando dende a fonte escura da creatividade, dan paso ao traballo incesante da máquina, ao pulido final e ao merecido descanso. Ata que a cadea bote a andar de novo.
Xersio González, Xornalista.
MATERIA ESCULTÓRICA DE ELÍAS COCHÓN REY
Existe un pensamento en cada forma e o tempo que golpea
o ángulo invisíbel do corazón ao vento, a fábrica da luz,
a vibración do espazo que se adentra conxelando a enerxía
do silencio, cerimonia de asombro, volume das ausencias
repetido no centro dunha pureza que cicatriza no baleiro,
o ferro azul que morde a sede, o inexorábel laio
das raíces que medran, flor de bronce no oco dos sentidos,
a instalación dun pálpito detrás do sangue
para que fira o gume ardente da beleza.
Hai un rumor de acenos mudos e un óxido que brilla
no fondo dos meses esquecidos, a delicada industria
das orixes, os perfís nacentes da desaparición,
o ciclo violáceo dos outonos,
as substancias petrificadas do abandono.
o enigma que se esculpe nos soños.
Tocar esta materia é tocar a densidade antiga do desexo,
a fibra oculta que ten a cor cegadora do espasmo
e a convulsión dun amencer escuro.
Instrumentos para vivir no oficio abisal dunha devoración.
Porque aquí se constrúe outra luz para invadir o mundo,
os lugares aínda non ocupados da liberdade.
Porque aquí nace o fulgor e a memoria,
o labirinto aberto do futuro.
Miguel Anxo Fernán Vello
En la mitología, Vulcano era dios de la fragua, el fuego, y la fundición. Forjador de armas y de arte, estaba unido con Afrodita, la diosa del amor.
El vínculo parecía una dualidad, en principio sorprendente ¿Como es que la más bella diosa del Olimpo estaba aliada con un dios aparentemente menos deslumbrante?.
Vulcano que vivía sumido en una ígnea cueva, al pie del volcán Etna, entre fuegos, llamas y sonidos de golpes metálicos, oficiaba de alquimista transmutando los metales en las más asombrosas armaduras, joyas y objetos de arte. Armaduras como la que fabricó para Eneas con un escudo todo de oro y que era refractario a las flechas y lanzas. Construyó un mítico carro que Apolo conducía orgulloso en las batallas. A Tetis la elaboró un colgante que provocó la envidia de la mismísima Hera.
Vulcano con ayuda de los Cíclopes, sus más fieles ayudantes, en su profunda cueva, en su particular infierno, bañado en polvo y sudor, convertía el magma fluido del hierro en objetos admirables, codiciados y solicitados por muchos.
Elías, al igual que Vulcano, usa la fundición y hace surgir de la colada del horno, múltiples esculturas, bellas e interesantes. Como oferente alquimista une en sus obras la casi desatada fuerza de la fundición con el conocimiento preciso de los procesos, de los que hace gala, destilando piezas que aúnan la pasión de lo dionisiaco con el cálculo de lo apolíneo.
En sus creaciones encontramos las huellas de los procesos a las que han sido sometidas y que no trata de esconderlas. Sus obras muestran con claridad que han sido fundidas, como queriendo afirmar su carácter alquímico y sugerente.
Con frecuencia opta por la tensión compositiva entre las formas y los materiales de que son conformadas. Unas veces hierro, otras bronce, otras aluminio. La dialéctica entre complementarios es rica en matices.
Sus esculturas, son compactas, densas y complejas en su significación.
En Elías encontramos un escultor que conoce lo que tiene entre manos, un escultor capaz de controlar la fuerza de la fundición con sus profundos conocimientos de los procesos. Pero no olvida que la escultura nos debe transmitir sentimiento y conocimiento y lo consigue con creces.
Jesús Pastor, Catedrático en Belas Artes pola Universidade de Vigo.